در سلسله مقالات بررسی EEG خواب برای تشخیص و تحقیق، به بررسی امواج مغزی در خواب و تأثیر آن بر عملکرد شناختی می‌پردازیم که در لینک‌های زیر می‌توانید آن‌ها را دنبال کنید؛ در این مطلب نیز به الگوهای EEG خواب طبیعی می‌پردازیم.

EEG خواب چیست؟

الگوهای EEG خواب طبیعی

 

الگوهای EEG خواب طبیعی

خواب سالم طبیعی با مدت زمان معمول ۹-۷ ساعت، نظم دقیق و عدم اختلالات خواب مشخص می‌شود. ساختار طبیعی به دو مرحله گسترده تقسیم می‌شود، از جمله خواب بدون حرکت سریع چشم (NREM) و خواب با حرکت سریع چشم (REM) که در طول شب متناوب است.

بر اساس الگوی متمایز تغییرات EEG ، NREM بیشتر به چهار مرحله تقسیم می‌شود، یعنی مرحله I، مرحله II، مرحله III – IV (Nayak and Anilkumar، ۲۰۲۰؛ Patel، Reddy، Araujo، ۲۰۲۰).

 

ساختار چرخشی بین مراحل REM و NREM:

مرحله اول

 این مرحله با دوره گذار بین بیداری و خواب مطابقت دارد که بیشتر با خواب آلودگی مشخص می‌شود. این می‌تواند حدود ۵-۱۰ دقیقه (۵٪ از کل خواب) طول بکشد.

 در طی این مرحله EEG معمولاً نشان می‌دهد:

تغییر از فعالیت فرکانس آلفا (۸-۱۲ هرتز، > 50) به فعالیت تتا (۳-۷ هرتز، <50).

یک الگوی ترکیب EEG با امواج تتا با دامنه کم (۳-۷ هرتز) همراه با حرکات چشم با سرعت پایین (شوپ و هانینگ، ۲۰۰۳).

گذراهای تیز Vertex (VST) که امواج دو طرفه کانتور شده (امواج تیز) با حداکثر دامنه در مناطق مرکزی پوست سر هستند (Stern و همکاران، ۲۰۱۱).

مرحله دوم

مرحله II تقریباً ۵۰٪ از کل شب را اشغال می‌کند. این یک مرحله خواب سبک در نظر گرفته می‌شود و تقریباً ۲۰-۲۵ دقیقه در هر چرخه خواب طول می‌کشد.

در طی این مرحله، فعالیت مغز همچنان نزولی است و آزمایش EEG الگوی خواب موج مغزی بسیار مشخصی را نشان می‌دهد:

وجود دوک‌های خواب (∼۱۱–۱۵ هرتز): این فعالیت EEG متشکل از موج‌های در حال کاهش و کاهش است که تقریباً ۰.۵ ثانیه طول می‌کشد، و معمولاً حداکثر دامنه آن در مکان‌های EEG مرکزی است (Nayak et al.، ۲۰۲۰).

رویدادهای K-complex: انحرافات منفی بزرگ (یا پایین وضعیت) و به دنبال آن انحراف مثبت (یا بالا) مثبت با شدت کمتر در EEG است. این مناطق بیش از مناطق پیش از مرکزیت برجسته هستند و به طور کلی حدود یک ثانیه دوام می‌آورند (دی جنارو، فرارا و برتینی، ۲۰۰۰).

 

مترجم: حسن فاضل

دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید