همان‌طور که می‌دانیم تشخیص و درمان دو موضوع مهم در کلینیک‌ها و مطب‌های درمانی هستند.

در این مقاله به تکنولوژی‌های نوین در حوزه علوم اعصاب و روان که به درمانگران در تشخیص و درمان کمک می‌کند خواهیم پرداخت.

 در ابتدای امر، همان‌طور که می‌دانیم مصاحبه بالینی و معاینه فرد اطلاعات اولیه و بسیار خوبی به درمانگران می‌دهند و در کنار آن پرسش‌نامه‌ها و تست‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند اطلاعات تکمیل کننده‌ای برای درمانگر فراهم سازد.

 امروزه نرم‌افزارهای شناختی که بر پایه هوش مصنوعی طراحی‌شده‌اند اطلاعات جامع و خوبی از کارکردها و عملکردهای مختلف مغز به درمانگران ارائه می‌دهند. این نرم‌افزارها با توجه به اینکه حالت بازی و سرگرم کننده دارند، شامل تسک‌هایی “تکالیفی” هستند که افراد با انجامشان در اصل عملکردهای مختلف مغز خود را مثل حافظه دیداری، حافظه شنیداری، قدرت تصمیم‌گیری و… خود را می‌سنجند.

QEEG یا نقشه مغزی: نقشه مغزی یکی از روش‌هایی است که با ارائه نقشه رنگی از کلیه نقاط مغز اطلاعات خوبی از عملکرد امواج مغزی افراد به درمانگران می‌دهد که می‌تواند کمک بسیار خوبی به پروسه تشخیص یک درمانگر داشته باشد.

امروزه ساخت دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای نقشه مغزی و تبدیل و مقایسه با دیتابیس افراد سالم در نرم‌افزار “نرو گاید” توانسته در تشخیص و رصد کردن مراحل درمان به محققان و درمانگران اطلاعات خوب و جالبی ارائه دهد.

و اما بعد از تشخیص درست و اصولی بیماری در مورد درمان بیماری‌ها در کنار روان‌درمانی، دارو درمانی، مشاوره، بازی درمانی، کاردرمانی و… که کمک زیادی به درمان بیماری تشخیص داده شده می‌کند.

نوروفیدبک: امروزه “نوروفیدبک” و تحریکات الکتریکی مغز همانند کاتالیزور «سرعت دهنده» و گاهاً به عنوان درمانی مهیج و لذت بخش محسوب می‌شود.

تحریک مغزی :متد تحریکات مغزی از روش‌های جالب و بدون خطر در درمان بیماری‌های اعصاب و روان می‌باشد.

بیماری‌های شایع از قبیل بیش فعالی کودکان، اضطراب، افسردگی، وسواس، فوبیا و اعتیاد از جمله بیماری‌هایی هستند که از انواع روش‌های تحریک مغزی در درمان سود برده و می‌برند.

روش تحریک مغناطیسی TMS یا RTMS که با ایجاد یک میدان مغناطیسی و تحریک نقاط حساس در مغز کمک به درمان می‌کنند، از روش‌های مورد توجه و تکنولوژی‌های جدید مورد استفاده می‌باشد.

در این شیوه با ایجاد میدان مغناطیسی و نفوذ به عمق مغز باعث می‌شود عملکردهای معیوب مغز تصحیح و بیماری رو به بهبودی برود.

TDCSیکی دیگر از روش‌های تحریک مغزی TDCS یا همان تحریک الکتریکی فرا جمجمه‌ای مغزمی باشد؛ که با مدل‌های متفاوت تحریکی مثل TACS ،TRNS ، TPCS به قسمت‌های مختلف مغز باعث درمان بیمارهای روانی می‌شود.

CES: یکی دیگر از روش‌های جدید و جذاب تحریکات الکتریکی CES می‌باشد که در این روش تحریکاتی بر روی لاله گوش و ساقه مغز ایجاد می‌کند و باعث هرچه بهتر شدن حرکات نوروترانسمیترها یا همان انتقال دهنده‌های پیام عصبی، می‌شود و کمک زیادی به تعادل امواج مغزی و عملکرد مغز و در نهایت بهبود خواب و نوسانات خلق که از عمده‌ترین مشکلات بیماران می‌باشد، می‌شود.

بیوفیدبک: همان‌طور که می‌دانیم یافتن اطلاع دقیق و کنترل علایم حیاتی مثل ضربان قلب، ریتم تنفس، پاسخ گالوانیکی پوست، امواج مغزی، امواج قلبی و عضله می‌تواند در تشخیص و درمان به درمانگران و بیماران کمک زیادی بکند.

نوروفیدبک هم به عنوان یکی از زیر شاخه‌های بیوفیدبک می‌تواند در درمان‌ها به درمانگران کمک زیادی کند، تا بتوانند ایراد عملکرد و کارکرد امواج حیاتی بدن خود را در شرایط مختلف شناسایی و درمان و اصلاح کنند.

این کار با نرم‌افزارهای حرفه‌ای و سنسورهای بسیار حساس همراه با انیمیشن و بازی‌های حرفه‌ای انجام می‌شود که نگه داشتن بیمار در درمان را برای درمانگران راحت‌تر می‌کند و باعث می‌شود اتاق درمان برای بیمار از یک محیط خشک و منفعل به یک مکان فان و فعال تبدیل شود.

در پایان می‌توان گفت تکنولوژی‌های نوین از قبیل QEEG یا همان نقشه مغزی، بیوفیدبک نوروفیدبک، تحریکات الکتریکی مغزی یا همان TDCS، تحریکات مغناطیسی مغز یا همان TMS یا RTMS و همچنین نرم‌افزارهای شناختی، همه در دنیای پیشرفته امروز به عنوان نوعی تکنولوژی در تشخیص و درمان به کمک بشر آمده‌اند که درمان‌هایی جذاب، سریع و بهتر داشته باشیم.

 در دنیای امروز تمام تلاش جامعه‌ی علمی و کادر درمانی به سمت کاهش استفاده از داروهایی که با عوارض جانبی خطرناک است، رفته! بنابراین با استفاده از این تکنولوژی‌ها می‌توان به صورت پایدار و با عوارض کمتر به درمان بیماران پرداخت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید