در این مقاله قصد داریم یکی از کاربرد های مهم نوروفیدبک را که درمان اعتیاد با نوروفیدبک است توضیح دهیم. با پیشرفت علم و تکنولوژی به همراه بالا رفتن دانش بشر در زمینه روان شناسی و دانش ذهن، دستاوردهای انسان نیز در زمینه درمان و بهبود مسائل روانی بالا رفت.

دیگر بشر برای درمان بیماری ها تنها به کالبد و بیوشیمی توجه نمی کند. بلکه انسان را موجودی پیچیده در نظر گرفته و برای درمان آن از علوم مختلف بهره می‌گیرد.

یکی از مشکلاتی که جامعه بشر با آن دست و پنجه نرم می کند اعتیاد است. اعتیاد انواع مختلقی دارد که تمام آن ها ریشه روانی دارند از مصرف مواد مخدر گرفته تا مشروبات الکلی و عادت مصرف سیگار به صورت افراطی از آنجا که اعتیاد نوعی بیماری است که در زمره بیماری های اعصاب و روان قرار می گیرد و با تاثیر گذاری بر روی مغز سبب می شود رفتار مغز تغییر کند.

پس اگر اعتیاد، بیماری عملکرد مغز باشد که سبب مختل شدن کارایی آن می شود باید به دنبال درمان هایی باشیم که عملکرد مغز را به صورت طبیعی خود بازگرداند.

دستگاه نوروفیدبک امواج ذهنی را اندازه گیری کرده و با کم و زیاد شدن این امواج در قالب بازی و یا فیلم نتیجه را منعکس می نماید. مغز با آگاهی از وضعیت امواج خود در واقع از وضعیت خویش آگاه می شود و سعی دارد که هر موج را به وضعیت مطلوب خود برساند.

در نتیجه این کار به اصلاح عملکرد خود می رسد. به مرور مغز این کار را یاد گرفته و خود تنظیمی را می آموزد. و دیگر نیازی به دستگاه برای تنظیم خود ندارد با برگزیدن روش درمان اعتیاد با نوروفیدبک پیش بینی می شود که در بلند مدت این شیوه درمان مثمر ثمر بوده و از روش درمان به وسیله ی دارو به تنهایی مفید تر باشد. چرا که خود دارو درمانی نیز عوارض جانبی خود را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید