جستجو

درمان سردرد میگرنی با نوروفیدبک

درمان سردرد میگرنی با نوروفیدبک یکی از روش‌های جدید و مؤثر برای بر طرف کردن مشکلات میگرنی افراد است. تحقیقات نشان داده، میگرن یکی از بیماری‌هایی است که به درمان نوروفیدبک به خوبی پاسخ داده است. در این مطلب با میگرن و تأثیر درمان آن با نوروفیدبک آشنا می‌شوید.

اگر با مفهوم نوروفیدبک و این روش درمانی آشنایی ندارید، می‌توانید قبل از خواندن این مقاله به کمک سری مقالات زیر با نوروفیدبک آشنا شوید.

نوروفیدبک چیست؟

تاریخچه نوروفیدبک

کاربرد نوروفیدبک

نظرات در مورد نوروفیدبک

تعداد جلسات نوروفیدبک

نتایج نوروفیدبک

عوارض نوروفیدبک

 

میگرن

برای آشنایی با میزان تأثیر درمان سردرد میگرنی با نوروفیدبک ابتدا بهتر است کمی با سردرد میگرنی آشنا شویم و ببینیم سردرد میگرنی چیست و چه علائمی دارد؟

سردرد علت‌های مختلفی دارد که در بیشتر موارد، علامت یک مشکل جدی نیست و به تدریج بهبود پیدا می‌کند. در این مواقع درمان خانگی سردرد، برای رفع این علامت کافی است. اگر سردرد بیش از حد انتظار تکرار شود یا با علائم دیگری مانند استفراغ یا دوبینی همراه باشد، اینجاست که باید مشکل را جدی گرفت.

اگر جزو دسته کسانی هستید که با سردردهای میگرنی دسته و پنجه نرم می‌کنید، حتماً تجربه‌های فراوانی از مختل شدن کارهای روزانه خود به‌خاطر سردرد دارید.

افرادی که درگیر میگرن می‌شوند، ممکن است به دلیل وخامت حالشان در کار و فعالیت‌های خود دچار مشکلات فراوانی شوند و این سردردها به اصطلاح آنها را از کار و زندگی بیندازد.

سردردهای میگرنی کیفیت زندگی شخص را به شدت کاهش می‌دهد و فرد را از فعالیت به صورت مناسب و بهینه دور می‌کند. تا حدی که سازمان بهداشت جهانی سردرد میگرنی را بین بیشترین بیماری‌های ناتوان کننده (disabling) دسته‌بندی می‌کند.

امروزه ۱ تا ۱۰ درصد از مردم در دنیا درگیر بیماری میگرن هستند و این بیماری در زنان (تقریباً ۳ برابر) بیشتر شیوع دارد.

میگرن یکی از بیماری‌های شدید مغز و اعصاب است که در آن سردردهای ملایم یا شدید پی در پی رخ می‌دهد. شدت سردرد در افراد مبتلا به حدی است که فرد را از انجام فعالیت‌های روزمره خود ناتوان می‌کند.

در سردردهای میگرنی بیش از دو سوم بیماران یا به پزشک مراجعه نمی‌کنند یا مراجعات خود را قطع می‌کنند. به همین دلیل، این بیماری اغلب تشخیص داده نشده یا به خوبی درمان نمی‌شود. سردرد میگرنی ممکن است در دوران کودکی شروع شود یا تا اوایل بزرگسالی رخ ندهد.

 

سردرد میگرنی چیست؟

سردرد بیماری نیست بلکه خود یک نشانه یا علامت برای بیماری است. در هر نقطه از بدن انسان تنها در آنجا که گیرنده مخصوص درد وجود داشته باشد، می‌تواند درد را احساس کند. خود مغز گیرنده مخصوص درد ندارد.

اما رگ‌های خونی داخل مغز و پرده‌های مغزی و عضلات کاسه سر و صورت گیرنده‌های درد دارند که بر اثر فشار، التهاب، عفونت، گشاد یا تنگ شدن رگ‌های داخل و خارج جمجمه این گیرنده‌ها تحریک می‌شوند و در نتیجه انسان احساس سردرد می‌کند.

برای شناخت میگرن باید بدانید سردردی است همراه با درد ضربان‌دار که به شکل غیرعادی در یک طرف سر بدتر می‌شود. معمولاً درد آن‌قدر شدید است که مانع انجام کارهای روزانه می‌شود. اگر به آن رسیدگی نشود می‌تواند از چهار ساعت تا سه روز ادامه پیدا کند. البته گاهی اوقات با سردردهای سینوسی و یا سردردهای تنشی اشتباه گرفته می‌شود.

سردرد میگرنی یکی از شایع‌ترین علل سردرد است و بیشتر کسانی که میگرن دارند به حملات پی در پی سردرد دچار می‌شوند. میگرن می‌تواند باعث سردرد شدید در عرض چند ساعت تا چند روز شود.

سردردهای میگرنی مکرر، بسیار شدید، ناتوان کننده و خسته کننده هستند. برخی اوقات درد در قسمت پیشانی، اطراف چشم و یا در پشت سر دیده می‌شود، ولی اغلب یک طرف سر را درگیر می‌کنند.

سردرد میگرنی از یک طرف سر و از پیشانی یا گیجگاه شروع شده و به اطراف انتشار می‌یابد. این بیماری سردردی ضربان دار است و به حدی شدید است که عملکرد فرد را مختل می‌کند.

درد در میگرن به طور کلی با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش می‌یابد. معمولاً از ۴ تا ۷۲ ساعت درد میگرنی ادامه پیدا می‌کند.

علائم ممکن است شامل بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، مشکل در صحبت کردن، بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن دست‌ها و پاها و علایم حسی هشداردهنده، مانند صاعقه‌ها، فلاش‌های نور، نقاط کور و حساسیت به نور و صدا باشد.

 میگرن معمولاً توسط عوامل تحریک کننده مانند غذا، استرس، هورمون‌ها، محیط و بسیاری عوامل دیگر ایجاد می‌شود.

 

علائم میگرن

از شایع‌ترین نشانه‌ها و علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفتی گردن
  • سر درد در یک سمت سر
  • اختلال در هوشیاری
  • دیدن اشکال مختلف، نقاط روشن یا درخشان از نور
  • از دست دادن بینایی
  • پین‌ها و سوزن‌ها در یک دست یا پا
  • ضعف یا بی‌حسی در صورت یا یک طرف بدن
  • مشکل صحبت کردن
  • حرکات غیر قابل کنترل یا حرکات دیگر
  • تهوع و استفراغ
  • تاری دید
  • نوسان خلق
  • گیجی
  • سرگیجه
  • ضعف

 

درمان سردرد میگرنی با نوروفیدبک

بیشتر افراد برای درمان سردردهای میگرنی خود از دارو استفاده می‌کنند. اما اکثر آنها به علت درمان نشدن با دارو شاکی هستند و باید در نظر داشت این داروها عوارض جانبی دیگر هم دارند.

درمان سردرد میگرنی با نوروفیدبک در زمینه پیشگیری از میگرن و درمان آن بسیار مؤثر واقع شده و میگرن یکی از بیماری‌هایی است که به درمان نوروفیدبک به خوبی پاسخ می‌دهد. به ویژه در صورتی که مصرف داروهای متداول ضد میگرن منع شده باشد، یا مصرف زیاد دارو مضر باشد.

همچنین در درمان دارویی میگرن، دارو تنها آن را کنترل می‌کند و بیمار مجبور به استفاده دائمی از داروهاست. در حالی که یک دوره درمان سردرد میگرنی با نوروفیدبک بسیار مؤثر، کاملاً درمان کننده و دارای اثرات ماندگار است.

علاوه بر آن عوارض جانبی نداشته و دوره درمان آن کوتاه است. نوروفیدبک به افراد کمک می‌کند تا برخی از پارامترهای روانی را آگاهانه کنترل کنند و به عنوان روش درمان غیردارویی، اثر پیشگیری کننده خود را در حملات میگرن اثبات کرده است.

 

مکانیسم درمان سردرد میگرنی با نوروفیدبک

آنچه درباره علت میگرن مسلم است، این است که میگرن در اثر تورم رگ‌های خونی و تحریک گیرنده‌های درد اعصاب اطراف رگ‌ها منجر به حس سردرد می‌شود. این اختلال نتیجه تغییرات عملکرد مغز است که باعث تغییر در جریان خون مغز می‌شود.

در صورتی که نورون‌های مغز در مواجهه با محرک‌های داخلی یا محیطی موفق به دادن پاسخ درست نشوند. این امر منجر به رها شدن مواد شیمیایی می‌شود. این مواد شیمیایی رها شده، موجب گشادی رگ‌های مغزی و متورم شدن عروق مغز می‌شود.

بنابراین گیرنده‌های درد این تغییر حجم را در رگ‌ها شناسایی کرده و پیام درد را به مغز مخابره می‌کنند و سبب بروز سردرد می‌شود.

با روش نوروفیدبک می‌توان طی جلساتی توسط کامپیوتر، خود بیمار یاد بگیرد که توانائی تنظیم و تغییر قطر رگ‌های خونی مغز را داشته باشد.

در مرحله‌ای که انقباض عروق می‌خواهد شروع شود، به طور اتوماتیک شخص قادر خواهد بود تا از بروز مرحله انقباض جلوگیری کرده و مانع ظهور علائم میگرن شود.

در ضمن با نوروفیدبک و بیوفیدبک می‌توان عضلات شانه و گردن که دچار اسپاسم و انقباض شده و با فشار به روی عروق خونی ایجاد سردرد می‌کند را توسط آموزش در حالت شل نگه داشت و از بروز سردرد پیشگیری کرد.

نوروفیدبک همان فرایند یادگیری و کسب کردن مهارت جدید است. با این نوع آموزش مغز با ایجاد ارتباط بین سلول‌های عصبی و استفاده از مسیرهای مهم که نقاط مختلف مغز را به هم متصل می‌کند، مهارت‌های جدید را یاد می‌گیرد.

هر چه بیشتر از این مسیرها استفاده کنید، مغز در انجام کارهای مرتبط بهتر خواهد شد. نوروفیدبک از این طریق و با ایجاد الگوهای مغزی صحیح، فرد را در بهبود عملکرد یاری می‌کند.

با تکرار جلسات نوروفیدبک مغز بیمار، دیگر حالت موجی که باعث بروز علایم بیماری می‌شود را ندارد. در واقع کارکرد مغز در آن ناحیه اصلاح و تنظیم شده و همین باعث بهبودی بیمار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید